Minder eten door de helft

5 eenvoudige manieren om minder te eten

‘De gerechten zijn te ingewikkeld, mijn partner wil het niet eten.’ Het valt vaak niet mee om een dieet vol te houden. De kilo’s die je kwijt was, zitten er binnen de kortste keren weer aan. Vijf eenvoudige manieren om minder te eten.

Drie tips voor gezonde snacktrek

Jezelf te veel restricties opleggen waardoor je bijvoorbeeld niet mee kunt doen aan een (eet) feestje, of jezelf nooit mogen belonen met iets lekkers; het maakt vaak dat je op de lange termijn juist terugvalt in oude gewoontes. En te vaak terugvallen werkt na een tijdje aardig demotiverend.

Gezond eten gaat ook over gezelligheid

In 2019 werd het mediterrane voedingspatroon uitgeroepen tot het meest gezonde ‘dieet’. De vele gezonde ingrediënten geven je lijf wat het nodig heeft. Eigenlijk wisten we dat allang. De verrassing zit meer in het feit dat het niet alleen over voeding gaat.

Eten en emoties

Je kent die scène wel: er wordt hevig gehuild na een gevoelig conflict en men duikt het vriesvak in om vervolgens, al snikkend, een beker ijs leeg te lepelen. Wat is dat toch met eten en emoties? En is het slecht of juist goed?

Wat eten we over honderd jaar?

Wat dan gezond is, verandert met de tijd. 100 jaar geleden aten we anders. Over 100 jaar ook. Gezonder? Dat hangt in belangrijke mate af van de keuzes die we nu maken.

Werk tips

Vind je het een uitdaging om gezond(er) te gaan eten? En twijfel je over wat je hiervoor wel of juist beter niet kunt doen? 
We laten je graag zien dat het niet altijd moeilijk hoeft te zijn om gezonde keuzes te maken.  
Van minder frisdrank tot aan meer variatie in je groenten en fruit: Met onderstaande tips helpen we je op weg!

Tip 1

Probeer zoveel mogelijk zonder ‘pakjes en zakjes’ te eten. Dit draagt eraan bij dat je in grote lijnen minder zout en suiker binnen krijgt en juist meer vezels en vitaminen. En het is ook nog eens gunstig voor het milieu!  

Tip 2

Maak er de gewoonte van om voor volkorenvarianten van graanproducten te kiezen. Dus volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkorenbrood en volkorencrackers.  

Tip 3

Varieer zoveel mogelijk met groenten en fruit, dan krijg je de meeste voedingsstoffen binnen. Door grotendeels via de seizoenen te eten, breng je op een makkelijke manier al afwisseling aan.