‘Stress verandert je eetpatroon’
Door Redactie 111

Een bekende filmscène: de hoofdpersoon heeft een conflict en pakt vervolgens huilend een grote beker ijs uit het vriesvak. Zodra hij of zij, meestal in bed, aan het lepelen is geslagen, klaart de mist op. Naast ijs, zijn chocolade en koekjes bekend troostvoedsel. Microbioloog Bart Keijser (TNO) deed onderzoek naar het verband tussen emoties en eten.

‘Het is opvallend dat we onder stress onbewust ons eetpatroon veranderen en meer snelle koolhydraten eten. Er is dus echt sprake van interactie tussen voedsel, darmen en hersenen.’ Dr. Ir. Bart Keijser van het TNO legt uit hoe deze zogenaamde Gut Brain Connection werkt: ’Darmbacteriën produceren bepaalde neurotransmitter-achtige stoffen die een direct effect hebben op het functioneren van ons brein. Via deze ‘feedback loop’ tussen hersenen en darmen verandert bij mensen die stress ondervinden, de samenstelling van de darmmicrobiota (red. darmflora).’

 

Buik en brein 

Er is dus een duidelijke interactie tussen wat er in onze buik en onze hersenen gebeurt, de Gut Brain Connection. Deze wisselwerking tussen darmen en hersenen werkt twee kanten op. Emoties beïnvloeden onbewust onze voedselkeuze. En tegelijkertijd heeft wat we eten effect op hoe we ons voelen.
 

Emoties wegeten 

Eten voedt allereerst ons lichaam. Maar eten kan ons ook emotioneel ‘voeden’ door ontspanning of rust te geven. Calorierijke producten zoals koek, chocola en chips hebben dan vaak de voorkeur. Daar is op zich niets mis mee als je er bewust van geniet. Maar als je geregeld snoep- of eetbuien hebt waarmee je lastige emoties compenseert of dempt, is er sprake van ‘emotie-eten’. Je voelt je dan wel beter, maar het duurt maar heel even. Daarna komt het schuldgevoel, de moedeloosheid en het excuus. En, omdat het dan toch niets meer uitmaakt, neem je nog een koekje en nog één en nog één… of de hele rol.
 

Comfort food 

Het is ook mogelijk om een heel fijn gevoel te krijgen bij bepaalde gerechten en je daarna nog steeds goed voelen. Dit zijn gerechten die je erg lekker vindt en die misschien prettige herinneringen oproept, bewust of onbewust. Het bereiden of eten van zo’n gerecht voelt dan als een soort ‘thuiskomen’. Je kookt deze gerechten dan ook als je jezelf wil verwennen of troosten. Zulk ‘comfort food’ of troostvoedsel, is een goed alternatief voor de snelle koolhydraten, zoals chips en koekjes. Comfort food is niet slecht voor je, tenzij het voor jou een hamburger met frites en mayonaise is, en dat drie keer per week. Dan ga je weer richting ‘emotie-eten’. Dus houd het bij gezond ‘comfort food’ en laat je niet verleiden door de snelle ‘carbs’. 

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer
De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar je uitzicht verandert niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Hoe doe je dat?

Lees meer