Waarom gezond eten niet alleen over voeding gaat
Door Redactie 111

Vorig jaar werd het mediterrane voedingspatroon uitgeroepen tot het meest gezonde ‘dieet’. De vele gezonde ingrediënten geven je lijf wat het nodig heeft. Eigenlijk wisten we dat allang. De verrassing zit meer in het feit dat het niet alleen over voeding gaat.

De Grieken, de Spanjaarden, de Fransen; ze hebben allemaal een aantal gewoontes met elkaar gemeen, waar wij Noorderlingen nog wat van kunnen leren.

Ze eten altijd samen, besteden veel aandacht aan het bereiden en ze nemen de tijd om ervan te genieten. Niet alleen op vakantie of in het weekend, maar elke dag, bij elke maaltijd.

Hier volgen drie richtlijnen die bijdragen aan een gezonder voedingspatroon en aan de manier waarop je denkt over ‘eten’.

Maak het gezellig

  • Eet samen. Of dat nu is met familie, een huisgenoot of desnoods een huisdier: maak er een fijn moment van. Dek de tafel, doe een kaarsje aan.
  • Eet sowieso altijd samen met je kinderen als je die hebt. Praat bij en draag het belang van samen eten over.
  • Er is niets sociaals aan TV of andere schermen tijdens het eten.

Kijk naar je gewoontes

  • Kijk eens kritisch naar de eetgewoontes in je familie of gezin. Hoe gezond zijn deze? Wat is er ‘normaal’ en kan dat misschien beter? Zoals veel zout, vet eten, altijd wijn op tafel, 3 keer opscheppen?
  • Zorg altijd voor een Plan B. Als je door omstandigheden geen tijd hebt om een goede maaltijd te maken, zorg dat je altijd iets achter de hand hebt. Je hebt dan ook geen reden om een pizza te bestellen.
  • Als de gewoontes voor jou niet goed zijn; zorg voor jezelf. Doe niet mee omdat je ‘druk’ voelt.

Doe alles met aandacht

  • Ga ervoor zitten en maak een week plan (bijvoorbeeld geïnspireerd op een Mediterraan kookboek) waar je 1 x per week alle boodschappen voor haalt. Zo is er ook minder verleiding (en haast) om tussendoor toch ‘rommel’ in je mandje te gooien.
  • Luister naar je lichaam terwijl je eet. Vol is vol. Of beter nog: stop nèt voordat je maag zegt: er kan niks meer bij.
  • Uit onderzoek is gebleken dat eten terwijl je iets anders doet (TV kijken bijvoorbeeld) niet goed is omdat je dan (onbewust) meer en te snel eet. Geniet bewust van je maaltijd. Proef, kijk, ruik! En kauw goed. Dat is belangrijk voor je spijsvertering.
Deel dit bericht

Corona voor zijn, wij helpen je!

 

Corona maakt eens te meer duidelijk dat een goede gezondheid CRUCIAAL is. Met de 111 aanpak en technologie kunnen we bepalen of je in de risicogroep valt. EN hoe je daar zo lang mogelijk uitblijft. Zorg voor jezelf, aandacht voor jezelf. Nu meer dan ooit! We zijn druk alles aan het testen om zo snel mogelijk ook jou te kunnen helpen je gezondheidswinst te bepalen en, waar nodig, te verbeteren. In september starten we met de eerste 100 deelnemers. Mail ons als je daar bij wilt zijn! Je kunt je ook alvast aanmelden voor onze nieuwsbrief de 111 CheckIN. We sturen je dan elke veertien dagen een update hierover en je krijgt waardevolle tips en weetjes. 

Je kunt met 111 niet alleen investeren in je eigen gezondheid, maar ook in 111 zelf. Om samen te werken aan een gezond Nederland.

Bedankt voor het inschrijven!