Waarom gezond eten niet alleen over voeding gaat
Door Redactie 111
Het mediterrane voedingspatroon is al vaker uitgeroepen tot een van de meest gezonde ‘diëten’.

De vele gezonde ingrediënten geven je lijf wat het nodig heeft. Eigenlijk wisten we dat allang. De verrassing zit meer in het feit dat het niet alleen over voeding gaat.

De Grieken, de Spanjaarden, de Fransen; ze hebben allemaal een aantal gewoontes met elkaar gemeen, waar wij Noorderlingen nog wat van kunnen leren.

Ze eten altijd samen, besteden veel aandacht aan het bereiden en ze nemen de tijd om ervan te genieten. Niet alleen op vakantie of in het weekend, maar elke dag, bij elke maaltijd.

Hier volgen drie richtlijnen die bijdragen aan een gezonder voedingspatroon en aan de manier waarop je denkt over ‘eten’.

Maak het gezellig
  • Eet samen. Of dat nu is met familie, een huisgenoot of desnoods een huisdier: maak er een fijn moment van. Dek de tafel, doe een kaarsje aan.
  • Eet sowieso altijd samen met je kinderen als je die hebt. Praat bij en draag het belang van samen eten over.
  • Er is niets sociaals aan TV of andere schermen tijdens het eten.
Kijk naar je gewoontes
  • Kijk eens kritisch naar de eetgewoontes in je familie of gezin. Hoe gezond zijn deze? Wat is er ‘normaal’ en kan dat misschien beter? Zoals veel zout, vet eten, altijd wijn op tafel, 3 keer opscheppen?
  • Zorg altijd voor een Plan B. Als je door omstandigheden geen tijd hebt om een goede maaltijd te maken, zorg dat je altijd iets achter de hand hebt. Je hebt dan ook geen reden om een pizza te bestellen.
  • Als de gewoontes voor jou niet goed zijn; zorg voor jezelf. Doe niet mee omdat je ‘druk’ voelt.
Doe alles met aandacht
  • Ga ervoor zitten en maak een week plan (bijvoorbeeld geïnspireerd op een Mediterraan kookboek) waar je 1 x per week alle boodschappen voor haalt. Zo is er ook minder verleiding (en haast) om tussendoor toch ‘rommel’ in je mandje te gooien.
  • Luister naar je lichaam terwijl je eet. Vol is vol. Of beter nog: stop nèt voordat je maag zegt: er kan niks meer bij.
  • Uit onderzoek is gebleken dat eten terwijl je iets anders doet (TV kijken bijvoorbeeld) niet goed is omdat je dan (onbewust) meer en te snel eet. Geniet bewust van je maaltijd. Proef, kijk, ruik! En kauw goed. Dat is belangrijk voor je spijsvertering.

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer
De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar je uitzicht verandert niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Hoe doe je dat?

Lees meer