Als het zweet je uitbreekt …

Stress ervaar je niet alleen in je hoofd, ook je lichaam kan er heftig op reageren. Hoe langduriger de stress, hoe ongezonder het is.

Zo signaleer je langdurige stress

Je hebt vast weleens een dag waarop je niet vooruit te branden bent. Maar wat als je je wekenlang futloos voelt en allerlei klachten hebt? Dit kan veroorzaakt worden door langdurige stress. We zetten de symptonen op een rijtje.

Herken ongezonde stress

Wat stress met je kan doen

Veel mensen ervaren wekelijks wel lichamelijke of geestelijke signalen door stress. Niets aan de hand, maar blijven ze komen en krijg je klachten? Maak dan pas op de plaats om een burn-out te voorkomen.

Gelukkig in de flow. Hoe word je dat?

Als je in de flow bent, lukt alles zonder veel moeite, terwijl je genoeg uitdaging hebt. Je hebt alles onder controle en je voelt je er heerlijk bij. Maar hoe vind je de balans tussen wat je kúnt en wat je móét?

Is de flow positieve stress?

Als in de flow zit, ervaar je een gevoel van geluk. Je doet iets wat jou uitdaagt, maar je toch met gemak kunt. Precies dát gaat gepaard met een matige stijging van je cortisolspiegel. Hoe werkt dat precies in je hoofd?

Emoties en eten

TNO: “Stress verandert je eetpatroon”

Een filmscène: Een intens verdrietige vrouw eet een paar happen ijs uit een grote bak en haar tranen verdwijnen. Ze voelt zich even beter. Bart Keijser, microbioloog bij het TNO, onderzocht de wisselwerking tussen hersenen, darmen en voedsel.

Waar/niet waar? Een burn-out komt altijd door je werk

Stress is bijna niet meer weg te denken uit ons werkende leven. Tegelijkertijd lijkt het aantal mensen met een burn-out met de dag te stijgen. Zijn werkstress en burn-out per definitie met elkaar verweven? Of ligt het toch anders?

Stress tips

Chronische stress kan leiden tot een aantal serieuze gezondheidsproblemen. Zoals bijvoorbeeld hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Daarom is het belangrijk om stress te voorkomen of te verminderen. Met onderstaande tips kan je hiermee aan de slag gaan!

Tip 1

Probeer een gezonde levensstijl te onderhouden door voldoende te slapen, gezond te eten en te bewegen. Een gezonde levensstijl kan helpen om je beter te voelen en beter om te gaan met stress.

Tip 2

Maak een planning en stel realistische doelen. Door je tijd goed in te delen, kun je voorkomen dat je te veel tegelijkertijd probeert te doen en dat je overweldigd raakt door alles wat er moet gebeuren.

Tip 3

Probeer regelmatig te ontspannen door bijvoorbeeld te mediteren of ademhaling oefeningen te doen. Dit kan helpen om stress te verminderen en te voorkomen.

Lukt het zelf niet om stress onder controle te krijgen? We helpen je graag op weg met ons 111 Gezond Ouder Worden programma

door
psycholoog Maria

Column: “Haal stress uit de taboesfeer”

Als psycholoog weet ik dat langdurige stress ziekmakend kan zijn. Er niet over (durven) praten, maakt het alleen maar erger. Het zorgt voor gevoelens van eenzaamheid en eigen falen. Maar het is ook een collectief probleem. Ik zie het namelijk overal om me heen; in mijn privé- en werkomgeving en in de (social) media.