Eten en emoties
Door Redactie 111

Je kent die scène wel: er wordt hevig gehuild na een gevoelig conflict en men duikt het vriesvak in om vervolgens, al snikkend, een beker ijs leeg te lepelen.
De ijsbeker, maar ook chocola en pizza: het zijn iconische troostmiddelen in veel films. Wat is dat toch met eten en emoties? En is het slecht of juist goed?

Gut Brain Connection

Microbioloog Bart Keijser (TNO) deed er onderzoek naar. “Het is opvallend dat we onder stress onbewust ons eetpatroon veranderen en meer snelle koolhydraten eten. Er is dus echt sprake van interactie tussen voedsel, darmen en hersenen. Darmbacteriën produceren bepaalde neurotransmitterachtige stoffen die een direct effect hebben op het functioneren van ons brein. Via deze ‘feedbackloop’ tussen hersenen en darmen verandert bij mensen die stress ondervinden de samenstelling van de darmmicrobiota”.

We schreven er al eerder over: er is een duidelijke interactie tussen wat er in onze buik en onze hersenen gebeurt. De zogenaamde Gut Brain Connection. De wisselwerking tussen darmen en hersenen werkt twee kanten op. Emoties beïnvloeden onbewust onze voedselkeuze. Aan de andere kant heeft voedsel effect op hoe we ons voelen.

Emoties weg eten

Eten voedt allereerst ons lichaam. Maar eten kan ons ook emotioneel ‘voeden’ door ontspanning of rust te geven. Calorierijk eten zoals koek, chocola of chips hebben dan blijkbaar vaak de voorkeur. Op zich niks mis mee, als je er bewust van geniet. Maar als je echt geregeld snoep- en snaaibuien of een vreetkick hebt, waarmee je lastige emoties (of een rotdag) compenseert of dempt, dan heet dat ‘emotie-eten’.
En het helpt, heel even.
Helaas komen daarna het schuldgevoel, de moedeloosheid en de excuses. Want hé, nu maakt het toch niet meer uit.. Dus je neemt nog een koekje. Of een hele rol.

Om daar vanaf te komen moet je echt wat aan ‘soul-searching’ doen, liefst samen met een expert. Want wat wil je wèg eten? Hoe doorbreek je dat en wat zijn je alternatieven?

Comfort food

Je kunt ook gewoon een heel fijn gevoel krijgen bij bepaalde gerechten. Je bent er sowieso dol op en het roept misschien prettige herinneringen of associaties op. Een nostalgisch gevoel. Een soort ‘thuiskomen’.
Vaak zijn het gerechten die je kookt als je jezelf wilt verwennen.
Ook een soort ‘troost’ dus. Maar wel van een andere orde. Het gaat immers over voeding en niet per se over een vreetkick. Daarom is het niet slecht voor je. In tegendeel.
Tenzij jouw comfort food hamburgers met veel mayo is. En je dat 3 x per week klaarmaakt voor jezelf. Want dan ga je eigenlijk richting ‘emotie-eten’.

Gerelateerd

Op je paasbest

Op je paasbest

Elk jaar vieren we Pasen. Maar waar ging het eigenlijk over? Waar gaat het nu over? Zoals bij elk feest, speelt samen eten een rol. Geniet ervan. Op een gezonde manier.

Lees meer
High Tech & High Touch

High Tech & High Touch

Digitale technologie, High Tech, is de ruggengraat van 111. Dankzij de 1’tjes en 0’etjes is ‘meten=weten’ mogelijk. Maar dat is niet genoeg. De menselijke aandacht, High Touch, is even belangrijk gebleken.

Lees meer
Ik én wij

Ik én wij

Decennialang ging het over ‘ik’. Met reden. Maar we sloegen door. Nu bewegen we weer richting ‘wij’. Wij zijn van de stroming: IK én WIJ. Ook met reden: het zorgt ervoor dat je gezondheidsreis zijn doel bereikt.

Lees meer