Eten en emoties
Door Redactie 111

Je kent die scène wel: er wordt hevig gehuild na een gevoelig conflict en men duikt het vriesvak in om vervolgens, al snikkend, een beker ijs leeg te lepelen.
De ijsbeker, maar ook chocola en pizza: het zijn iconische troostmiddelen in veel films. Wat is dat toch met eten en emoties? En is het slecht of juist goed?

Gut Brain Connection

Microbioloog Bart Keijser (TNO) deed er onderzoek naar. “Het is opvallend dat we onder stress onbewust ons eetpatroon veranderen en meer snelle koolhydraten eten. Er is dus echt sprake van interactie tussen voedsel, darmen en hersenen. Darmbacteriën produceren bepaalde neurotransmitterachtige stoffen die een direct effect hebben op het functioneren van ons brein. Via deze ‘feedbackloop’ tussen hersenen en darmen verandert bij mensen die stress ondervinden de samenstelling van de darmmicrobiota”.

We schreven er al eerder over: er is een duidelijke interactie tussen wat er in onze buik en onze hersenen gebeurt. De zogenaamde Gut Brain Connection. De wisselwerking tussen darmen en hersenen werkt twee kanten op. Emoties beïnvloeden onbewust onze voedselkeuze. Aan de andere kant heeft voedsel effect op hoe we ons voelen.

Emoties weg eten

Eten voedt allereerst ons lichaam. Maar eten kan ons ook emotioneel ‘voeden’ door ontspanning of rust te geven. Calorierijk eten zoals koek, chocola of chips hebben dan blijkbaar vaak de voorkeur. Op zich niks mis mee, als je er bewust van geniet. Maar als je echt geregeld snoep- en snaaibuien of een vreetkick hebt, waarmee je lastige emoties (of een rotdag) compenseert of dempt, dan heet dat ‘emotie-eten’.
En het helpt, heel even.
Helaas komen daarna het schuldgevoel, de moedeloosheid en de excuses. Want hé, nu maakt het toch niet meer uit.. Dus je neemt nog een koekje. Of een hele rol.

Om daar vanaf te komen moet je echt wat aan ‘soul-searching’ doen, liefst samen met een expert. Want wat wil je wèg eten? Hoe doorbreek je dat en wat zijn je alternatieven?

Comfort food

Je kunt ook gewoon een heel fijn gevoel krijgen bij bepaalde gerechten. Je bent er sowieso dol op en het roept misschien prettige herinneringen of associaties op. Een nostalgisch gevoel. Een soort ‘thuiskomen’.
Vaak zijn het gerechten die je kookt als je jezelf wilt verwennen.
Ook een soort ‘troost’ dus. Maar wel van een andere orde. Het gaat immers over voeding en niet per se over een vreetkick. Daarom is het niet slecht voor je. In tegendeel.
Tenzij jouw comfort food hamburgers met veel mayo is. En je dat 3 x per week klaarmaakt voor jezelf. Want dan ga je eigenlijk richting ‘emotie-eten’.

Deel dit bericht

Corona maakt eens te meer duidelijk hoe CRUCIAAL een goede gezondheid is. Met de 111 aanpak en technologie werk jij structureel aan je gezondheid. En dat gaat verder dan een app hier of een voornemen daar. Alles onder één dak. 

Zorg voor jezelf, heb aandacht voor jezelf. Nu meer dan ooit!

 

We voeren nu de laatste tests uit en starten binnenkort met de eerste 100 deelnemers.

Mail ons als je daar bij wilt zijn!

 

Meld je ook alvast aan voor onze nieuwsbrief de 111 CheckIN. Je ontvangt dan regelmatig een update en je krijgt waardevolle tips en weetjes.

Met 111 investeer je in je eigen gezondheid. Je kunt ook investeren in 111 zelf. Om samen te werken aan een gezond Nederland. 

 

Bedankt voor het inschrijven!