De toekomst van e-Health
Door Redactie 111

In december 2019 stelde secretaris-generaal Erik Gerritsen (VWS) nog dat digitale zorg een groeiende onderstroom was, maar nog niet het ‘nieuwe normaal’. Inmiddels, mede door de coronacrisis, is alles anders.

eHealth is booming
Vrij vertaald staat eHealth voor elektronische gezondheidszorg. Beter gezegd: met technologie de gezondheid verbeteren of ondersteunen.
Iedereen is ermee bezig; artsen en specialisten, zorg bestuurders en managers, zorgverzekeraars, GGZ, farmaceuten, politici en ambtenaren. En niet in de laatste plaats: jij en ik. Denk maar aan de apps, gadgets en tools die je gebruikt.

Corona gaf een flinke zet
Lange wachttijden; we zijn het gewend in de zorg. Dat gaat steeds meer veranderen. De coronacrisis gaf daar een flinke zet aan.
Direct contact tussen patiënt en zorgverlener werd beperkt tot het absolute minimum en maakte plaats voor Teams, Zoom, Facetime en andere digitale toepassingen. Daardoor was contact toch mogelijk. Zonder een volle wachtkamer.

En dus is er een nieuwe realiteit ontstaan die niet weer weggaat. Het moet wel een keuze en een aanvulling zijn want de waarde die face-to-face contact biedt, is natuurlijk onmisbaar.

Toekomst
e-Health is natuurlijk meer dan beeldbellen. In de toekomst breng je je eigen dataset mee naar de dokter. De dokter kan uitlezen hoeveel je hebt geslapen, wat je bloedwaardes gedurende de laatste dagen waren, hoeveel je hebt gelopen, wat je hartslag de afgelopen tijd was, etc. Deze data kan de dokter gebruiken om een eerste diagnose te stellen, maar ook om je betere vragen te stellen en goed te luisteren.
Door deze data continu te monitoren kun je ook al heel snel verschuivingen opmerken in je gezondheidsstatistieken. Sensoren zitten overal onopgemerkt in apparaten en gebruiksvoorwerpen, zoals je toilet, in de auto, in de spiegel, in je telefoon en in je matras.

Nog verdere toekomstmuziek is dat je smartphone dan al automatisch een afspraak heeft gemaakt met je dokter. Of artsen en medisch specialisten die zich in de toekomst abonneren op je patiënten data.

Quantified self
Dit is het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren. De belofte van quantified self is groot. Doordat mensen steeds meer data over zichzelf bijhouden, krijgen ze meer inzicht in hun eigen gezondheid.

De gehele gezondheidssector zal erdoor op de kop gezet worden.

Nieuwe vormen zijn dat je niet betaalt als je ziek bent,
maar dat je betaalt om gezond te blijven

Preventie
Nieuwe vormen zijn dat je niet betaalt als je ziek bent, maar dat je betaalt om gezond te blijven. Een voorbeeld uit de Verenigde Staten is HealthiestYou. Daar heb je altijd toegang tot een arts, een prijs- en kwaliteitsvergelijking van medicijnen en kun je snel een specialist in de buurt vinden. In het (Nederlandse) zorgmodel is dit nog lastig: het is veel moeilijker om technologie vergoed te laten krijgen die zorg voorkomt.

“Het model van preventie is nu nog interessant voor bedrijven die hun personeel gezond willen houden. Maar straks? Iedereen heeft ooit in zijn of haar leven gezondheidszorg nodig. De markt is gigantisch.” Dit is de visie van Ben Kröse, hoogleraar Ambient Intelligence aan de Universiteit van Amsterdam. “De zorg, het kostensysteem en de zorgverzekeraar: het is een rigide systeem.” In een artikel in De Groene Amsterdammer zegt hij dat de crux in dienstverlening zit. Juist dat is waar bedrijven als Amazon, Google en Uber enorm goed zijn. 

Ben Kröse: “Pas als er cowboys komen die voor een service gaan zorgen en daarbij technologie gebruiken, zal er iets veranderen.”

Dit ziet hij niet als negatief: “We zitten erop te wachten.”

111 is zo’n cowboy
Initiatiefnemer van 111 (‘cowboy’, of beter gezegd ‘rebel pur sang’) Gerard van Vliet, had jaren geleden al een toekomstbeeld dat lijkt op wat hierboven allemaal beschreven staat. 
En hij krijgt gelijk. Sterker nog: hij creëert zijn ‘gelijk’. Want bij 111 kan het allemaal nu al. Preventie staat daarbij centraal want voorkomen is beter dan genezen!

Hoe doet 111 dat?
Na een uitgebreide intake en onderzoek ga je aan de slag met je eigen Plan van Aandacht. Dankzij smart devices die aangesloten zijn op ons platform en de 111App ‘breng je je eigen dataset mee naar de dokter’. Onze artsen en health professionals monitoren snel verschuivingen in je gezondheidsstatistieken. Zelf zie je ook precies wat je vorderingen zijn. Je krijgt dankzij alle data digitaal tips en feedback.

High Tech én High Touch
Maar het is de combinatie van digitaal en persoonlijk contact wat de 111 formule zo sterk maakt. High Tech én High Touch, noemen we dat. Plus het feit dat we niet alleen je fysieke gezondheid monitoren, maar ook je mentale gezondheid en je sociale welzijn. Want het alles speelt allemáál een rol in je gezondheid.

Gerelateerd