Ik heb al een App

Ik heb al gegeven!
Herken je die kreet nog? Van die tijd dat er aan de deur en op straat werd gecollecteerd en je het zat was voor de zoveelste keer te worden aangesproken?
De nieuwe kreet is ‘ik heb al een App’. We worden dood gegooid met gezondheid-apps die allemaal beweren onze leefstijl nu écht te gaan veranderen. Die je allemaal NU MOET gebruiken.

To App or not to App

Zelfs Albert Heijn mengt zich nu in de Leefstijl-strijd. Food First geheten, want het AH assortiment moet natuurlijk ‘in the end’ wel worden verkocht. Net zoals de zorgverzekering, het apparaat of het voedingssupplement.

Je kunt voorspellen dat er binnenkort een ‘App-selector’ wordt geïntroduceerd, met vette advertenties van alle App-aanbieders, uiteraard.

Makke is wel dat het maar de vraag is wat al die Apps daadwerkelijk bijdragen aan de broodnodige verbetering van de leefstijl van de gemiddelde Nederlander, inclusief Couch Potato.

Verzadiging

Nou is alle aandacht voor gezondheid prima. Het draagt ongetwijfeld bij aan meer bewustzijn, maar het is wel oppassen voor verzadiging. Al die waarschuwingen op een pakje sigaretten ziet een roker ook al niet meer met ‘oh-jee’ ogen. Die gruwelijke waarschuwingen worden al verzameld als collectors-item. De stijgende prijs van zo’n pakje, het rookverbod en de afkeurende blikken van de omgeving zijn in de praktijk een grotere hulp.

Twijfel dus of een gezondheids-App veel mensen gaat helpen. Uitzondering is wellicht de Vitality-App van ASR waar je beloningen krijgt en de kosten van de polis van de werkgever lager wordt. Of Green Habits dat je (betaald) met een maatje meeneemt op een virtuele reis naar beter via gamification.

App-etijtelijk

High Tech kan niet zonder High Touch, dat hebben we bij de ontwikkeling van 111 wel gemerkt. Deelnemers willen menselijk contact, willen het gevoel hebben dat je er voor hen bent. Ze willen contact hebben met mensen, niet met chat bots of een databank.

We hebben ook geleerd dat de eigen context van deelnemers doorslaggevend is. Een generieke App die alle deelnemers over één kam scheert, is veel minder effectief dan een persoonlijke benadering. Een benadering ook waarbij je rekening houdt met de unieke omstandigheden waar iemand in leeft.

Liever App-letaart?

Aan de ene kant weten we bij 111 dat de combinatie van fysieke, mentale en sociale gezondheid een must is. Aan de andere kant weten we ook dat de motivatie voor en haalbaarheid van de stappen naar ‘beter’ net zo van belang zijn voor succes.

Het Jo-Jo effect, de donkere dagen en ‘nu-even-niet’ zijn machtiger dan de welke motivatie-quote dan ook.

De persoonlijke context, met alle ups en downs, laat zich niet vangen in een App, hoe jammer dan ook. Daarom hebben we er bij 111 voor gekozen de App een hulpmiddel te laten zijn en geen zalig makend tovermiddel.

De 111Community is ook een hulpmiddel. Waar je vragen aan de dokter kunt stellen, tips krijgt of een buddy kunt vinden om samen aan de slag te gaan.

Kern blijft het persoonlijke contact met de medisch specialist en andere deskundigen die je helpen de juiste stappen te vinden én te maken. Afspraken maak je niet met Apps, maar met échte mensen die je vertrouwen hebben en je het gevoel geven er voor je te zijn als dat nodig is.

App-el én Ei

111 is nog jong, maar de combi van High Tech en High Touch heeft zich al ruimschoots bewezen. Wat voor de één werkt zet de ander op het verkeerde been. Apps luisteren niet en dat is, zo blijkt, essentieel bij het motiveren van mensen om een andere leefstijl in hun leven te verankeren. Een leefstijl die niet op MOET is gebaseerd, maar op MOED. De moed van iemand om daadwerkelijk aan de slag te gaan en alle drempels en valkuilen te slechten die hij of zij onderweg nu eenmaal tegen komt. ‘Nee’ zeggen tegen verleidelijke calorieën, de auto verder weg zetten ook als het regent, die 5 minuten rust nemen. Ondanks de deadline.

Moed dus. Iets duurder, veel beter.

Gerelateerd