De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht
Door Redactie 111

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar als je om je heen kijkt, verandert het uitzicht niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Waarom?

Het helpt écht als vrienden en familie achter je staan. Mensen zijn nu eenmaal ‘sociale dieren’ en worden voortdurend beïnvloed. De 4 belangrijkste invloeden op het eetgedrag:

  1. Andere mensen, huisgenoten of collega’s bijvoorbeeld
  2. Sociale gebeurtenissen, zoals etentjes en feestjes
  3. Je eigen routines, zoals geen tijd nemen om te koken, verleidingen in het bedrijfsrestaurant
  4. De manier waarop je thuis je keukenkastjes hebt ingedeeld.

Vertel het

Veel gezelligheid gaat samen met eten en drinken. ‘Doe niet zo ongezellig! Dat ene gebakje kan toch wel?’ Zulke reacties komen vast bekend voor. Hoe zeg je ‘nee’ tegen een gebakje, zonder het gevoel te krijgen dat je ‘nee’ zegt tegen mensen? Door open te zijn en te vertellen dat je je eetpatroon hebt veranderd. De meeste mensen zullen je steunen. En als je het van tevoren aankondigt, willen ze misschien wel gezonde lekkernijen voor je maken.

 

Mijd bepaald gezelschap

Als je zeker weet dat er weinig begrip zal zijn in een bepaald gezelschap, mijd dan activiteiten met dit gezelschap. Het kost veel energie om steeds nee te zeggen als mensen je willen overhalen met kreten als ‘Doe niet zo ongezellig’ of ‘Je bent hartstikke slank’.

 

Samen eet je meer

Onderzoek toont dat we ons eetgedrag, vaak onbewust, aanpassen aan dat van tafelgenoten. Dit wordt ook wel het sociale-facilitatie effect genoemd. Vaak eten mensen 44% tot 76% méér dan normaal. Maar ook het omgekeerde is waar: als tafelgenoten minder eten en gezonde gerechten kiezen, beïnvloeden ze elkaar ook. Daar komt bij dat we graag een goede indruk maken op anderen, zeker als die anderen onbekende relaties zijn. We passen ons aan, want als we van de norm afwijken door veel meer (of minder) te eten dan de anderen, lopen we het risico om negatief beoordeeld te worden. Het heersende slankheidsideaal en het negatieve imago van overmatig eten spelen hierin een belangrijke rol.

 

Deel je kastjes ‘gezonder’ in

Niet alleen anderen beïnvloeden je eetgedrag, ook je eigen huis en dan met name de inrichting van je keukenkast en zelfs je koelkast. Als je deze gezonder inricht, kan dat stimulerend werken. Als je met anderen samenwoont, doe dat dan samen. Een paar tips:

  • Zet verleidingen uit het zicht, bewaar snoep en koek bv. in een dichte trommel zo hoog mogelijk in de kast.
  • Willen je huisgenoten chips? Koop dan een smaak waar jij niet zo van houdt.
  • Zet fruit en groentesnacks duidelijk in beeld.
  • Ga je kasten door en verplaats de verleidingen naar een plek waar je ze niet snel tegenkomt. Beter nog: gooi of geef het weg.
  • Schep je bord in de keuken op en voorkom dat je nog een keer opschept.
  • Gebruik kleinere borden en schaaltjes en drink wijn of bier uit kleine glazen (op=op).
  • Zet gezonde producten voorin in de ijskast.
  • En vergeet deze niet: wat je niet in huis hebt, kan jou ook niet verleiden.

Steun jezelf

Je directe omgeving is belangrijk en de steun van anderen ook. Maar wees vooral niet te zuinig met complimentjes aan jezelf. Geef jezelf er telkens een als er iets goed gaat. Dat mogen ook kleine overwinningen zijn. Geen onzinnige boodschappen meegenomen uit de supermarkt: Goed zo! Een gezonde, zelfgemaakte maaltijd op tafel gezet: Heel goed gedaan! De delicatessenwinkel om de hoek genegeerd: Knap van jou!

 

Zelfcompassie

Ben je toch een keer gezwicht? Hopelijk heb je er bewust van genoten en kun je daarna compassie met jezelf hebben. ‘Kan gebeuren.’ Daarna ga je weer verder op de ingeslagen weg. Uit onderzoek blijkt dat zelfcompassie helpt om een gezonde leefstijl vol te houden. Ook kun je dan beter omgaan met terugvallen. Het helpt je om de draad snel weer op te pakken en geeft je een beter gevoel over jezelf. Want van continu kritisch naar jezelf kijken, krijg je (ongezonde) stress. Van wat milder zijn, ja ook naar jezelf dus, word je gelukkiger.

 

Goede vriend

Een manier om ermee te oefenen is door je af te vragen wat je in zo’n geval zou zeggen tegen een goede vriend of vriendin. Prijs jezelf dat je zo goed voor jezelf zorgt. En realiseer je dat je daar uiteindelijk voor wordt beloond met een gezond gewicht en nieuwe gewoontes die ervoor zorgen dat het ook zo blijft.

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer