Bewegen vertraagt het verouderingsproces
Door Redactie 111

We willen ouder worden maar ons niet ‘oud voelen’. Logisch want dat betekent vaak dat je op allerlei vlakken ‘inlevert’; je bent sneller moe, je wordt vergeetachtig, je bent minder flexibel en hebt sneller pijntjes aan je bewegingsapparaat. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het is goed voor je motoriek en je geheugen, ademhaling & bloedcirculatie, je spieren en botten worden sterker, het is goed tegen stress en somberte en je onderhoudt je evenwichtssysteem. We zoomen hier even in op de belangrijkste oorzaken.

Een goed gevoel

Sporten en bewegen geeft je energie. Letterlijk en figuurlijk. Je lichaam en brein actief gebruiken, geeft een voldaan gevoel. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten en bewegen een heel stuk beter voelen. Dit komt omdat, je tijdens het bewegen de stof ‘endorfine’ aanmaakt in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat je je lekkerder voelt.

Preventie

Regelmatig bewegen is één van de effectiefste manieren om het verouderingsproces te vertragen. Goed voor het hart, bloedvaten en longen maar het verkleint ook de kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Tel uit je winst.

Ook kan het een werking hebben op mensen die al last hebben van een chronische aandoening. Bijvoorbeeld mensen met een hartziekten die te maken hebben met slagaderverkalking, ouderdomssuiker, botontkalking, beroerte en depressie. Bij mensen met artritis kan het zelfs de pijn verlichten. Advies is wel: ken en respecteer je grenzen.

Goed voor je hersens

Hersenen hebben ook baat bij regelmatige beweging. Bewegen is namelijk goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Ook komen er steeds meer aanwijzingen dat bewegen het risico op het ontstaan van dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt. Dat komt waarschijnlijk doordat beweging ervoor zorgt dat hart- en bloedvaten in goede conditie blijven. De hersenen zijn bij uitstek een orgaan met veel bloedvaten. Ook heeft beweging invloed op de groei en aanmaak van hersencellen.

Ook buiten bewegen vertraagt het ouder worden

Wat is de beweegnorm vanaf 50 jaar?

55+’ers worden geadviseerd om minimaal 5 dagen in de week ten minste 30 minuten matig intensief te bewegen. Wandelen, fietsen, tuinieren, boodschappen doen, stofzuigen; alles waarvan je hartslag omhoog gaat, is al matig intensief. Als je wilt kun je die 30 minuten ook in 3 blokken van 10 minuten verdelen. En dan is er ook nog een krachtnorm: 2 keer in de week krachttraining om spierafname en botontkalking te beperken.

Wil je weten wat bij jou past en wat jouw specifieke aandachtspunten zijn (ook als je al boven die ‘norm’ zit)? In het 111 programma leer je daar alles over.

Bekijk hieronder een heldere uitleg van Prof. Dr. Erik Scherder, Nederlandse hoogleraar neuropsychologie die verbonden is aan de Vrije Universiteit te Amsterdam (VU).

Gerelateerd

Op je paasbest

Op je paasbest

Elk jaar vieren we Pasen. Maar waar ging het eigenlijk over? Waar gaat het nu over? Zoals bij elk feest, speelt samen eten een rol. Geniet ervan. Op een gezonde manier.

Lees meer
High Tech & High Touch

High Tech & High Touch

Digitale technologie, High Tech, is de ruggengraat van 111. Dankzij de 1’tjes en 0’etjes is ‘meten=weten’ mogelijk. Maar dat is niet genoeg. De menselijke aandacht, High Touch, is even belangrijk gebleken.

Lees meer
Ik én wij

Ik én wij

Decennialang ging het over ‘ik’. Met reden. Maar we sloegen door. Nu bewegen we weer richting ‘wij’. Wij zijn van de stroming: IK én WIJ. Ook met reden: het zorgt ervoor dat je gezondheidsreis zijn doel bereikt.

Lees meer