Aandacht

De pilot van 111 ligt alweer even achter ons. Met plezier kijk ik terug naar de vele gesprekken die ik met deelnemers heb gevoerd.

Vaak kreeg ik terug van deelnemers dat ze het gesprek als prettig hadden ervaren en dat het vertrouwd voelde; alsof ze mij al veel langer kenden. Het is een van de kernwaarden die ik als dokter heel belangrijk vind. Door de persoon tegenover je goede aandacht te geven en echt te luisteren, kom je vaak dieper tot de kern. Het maakt het voor mij steeds weer leuk, want geen gesprek is hetzelfde. Ik probeer steeds te kijken wat belangrijk is voor de deelnemer en hoe we dit in het bredere plaatje van iemands gezondheid kunnen plaatsen. Zo kan het dus zijn dat ik zie dat als iemand overgewicht heeft, we toch eerst focussen op een heel ander deel van zijn of haar gezondheid. Als bijvoorbeeld stress een hele grote factor is, zullen bloeddruk en/ of gewicht soms ook verhoogd zijn, maar niet het hoofdprobleem. Er bestaat dus niet een one-size-fits-all benadering.
Gelukkig maar, op deze manier kan ik als dokter met een gezonde dosis nieuwsgierigheid samen met jou kijken waar in je leefstijl mogelijkheden liggen om te werken aan een gezondere leefstijl.

Niet alle vragen zijn direct te beantwoorden; soms moet een goede vraag juist resoneren en even blijven ‘knagen’. Dit is het voordeel van het bespreken van het Plan van Aandacht, dat altijd enkele dagen volgt nadat het eerste gesprek is geweest. Soms is het dus eerst een zaadje planten, waar deelnemers mee verder kunnen. Heel leuk is het om te zien dat deelnemers bij de eindevaluatie soms grote stappen hebben gezet. Niet altijd alleen op de ‘harde parameters’ zoals kilo´s, maar ook op kwaliteit van leven.
“Ik ben veel rustiger gaan slapen”, “Ik voel me niet meer zo gejaagd” of “ Ik heb nu veel meer energie”; zomaar een greep uit de uitspraken die ik geregeld hoor van onze deelnemers. Doelen die door deelnemers zijn bereikt doordat er met aandacht naar hen werd geluisterd en zij er met aandacht mee aan de slag gingen.

En jij, wat doe jij met aandacht?

Gerelateerd

Gedrag veranderen. Het kán!

Gedrag veranderen. Het kán!

Gedrag ontstaat uit motieven die vanuit jezelf komen. Je doet iets bewust wel of niet. Op onbewust niveau vertoon je daarnaast ‘geconditioneerd’ gedrag, waarvoor je vroeger beloond werd. Maar draagt dat nu nog bij aan je gezondheid? 

Lees meer