Slapend bijtanken
Door Redactie 111
Misschien blijf je dit jaar in Nederland, misschien ga je toch de grens over.

Hoe dan ook, op vakantie is alles anders. Je bent uit je normale routine en dat is nu precies de bedoeling. Lekker even weg van de waan, niks moeten en genieten!

Zzzzz ritme

En toch… Ons lichaam heeft een ritme; een patroon van (fysiek en mentaal) bewegen en rusten dat ongeveer 24 uur duurt. Ideaal gezien houdt dat in dat je 8 uur slaapt en elke dag op ongeveer dezelfde tijd naar bed gaat, en opstaat.

Lekker veel slapen

Je zult de enige niet zijn die doodmoe op vakantie gaat. Dus je wilt bijtanken en lekker veel slapen want die 8 uur haal je niet altijd. Maar het is oh zo gezellig allemaal, dus je gaat laat naar bed en slaapt lang uit. Wat een zaligheid. Géén wekker!

Helemaal uitgerust kom je weer thuis. En dan?

Je kunt de slaap niet vatten of hebt ’s ochtends grote moeite je ogen open te krijgen. Alsof je midden in de nacht je bed uit getrommeld wordt. Het kost je dagen om weer in het ritme te komen. Die eerste week na de vakantie … het lijkt of je moeier bent dan daarvóór.

Het hele jaar door

Je  kunt niet vooruitslapen voor een heel jaar. Noch je slaaptekort of vermoeidheid van weken of maanden, wegslapen. Het is veel beter om het hele jaar door te zorgen voor voldoende slaap.

Een nachtelijk feestje in de vakantie is heel gezellig en zal echt niet meteen een verstoring van je slaapritme betekenen. Maar toch: probeer zoveel mogelijk de regelmaat aan te houden die je thuis gewend bent. Dat houdt in dat je rond dezelfde tijd naar bed gaat, en opstaat.

Je zult er bij thuiskomst blij mee zijn. Meer energie. En daarmee kom je die eerste week na de vakantie ook veel beter door!

Tank bij door te doen wat je graag doet

Maakt niet uit of je een sportieve avonturier, een cultuur- of een natuurliefhebber bent, de drukte of juist de stilte opzoekt: tank vooral bij door te doen wat je het liefste doet. Niet door extra veel en op gekke tijden te slapen.

Deel dit bericht