Waarom je brein wil hamsteren
Door Redactie 111

Als je gewicht wil verliezen, moet je de hamster (of het hamsteren) in je brein temmen. Tot die conclusie komen Kreier en Biezeveld, artsen in het OLGV in Amsterdam. In hun vernieuwende dieetfilosofie stellen zij de hypothalamus centraal.

De boodschap van Felix Kreier en Maarten Biezeveld: Val niet te snel af, want daar trapt de hamster in je brein, de hypothalamus, niet in. Die begint namelijk onmiddellijk met hamsteren. Het orgaan zorgt ervoor dat we voldoende eten; het meet voedingsstoffen als vet en suiker in ons bloed; en het stuurt je bij een tekort aan voedsel een berichtje dat je moet eten. Als de prefrontale cortex, je ratio of verstand, niet effectief ingrijpt, grijp je snel naar snacks.

 

Boek

De artsen schrijven in hun boek ‘De Hamster in je brein’ (2020) dat de hamster stapje voor stapje getemd moeten worden. Dit is overigens geen dieetboek, maar een zelfhulpboek met wetenschappelijk getoetste tips.

 

Tips om je brein te (mis)leiden

  • Val langzaam af – als een hamster op een grote wintervoorraad ligt, kun je beter steeds één zaadje per keer weghalen 
  • Neem een kleiner bord – dan lijkt dezelfde portie eten groter
  • Kook zelf – dit zet de hypothalamus in werking en geeft een verzadigd gevoel 
  • Eet met aandacht – focus op je eten en eet bijvoorbeeld niet voor de tv

 

200 gram per week

‘Hoe kinderachtig de metafoor van de hamster misschien lijkt, de boodschap is bloedserieus. En misschien wel één van de belangrijkste boodschappen van het boek is…’ waarschuwen Kreier en Biezeveld ‘…val niet te snel af!’ De artsen adviseren om 200 gram aan gewicht per week te verliezen. Dat komt neer op maximaal 10 kilo per jaar. Uiteraard kan dit per persoon verschillen.

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer
De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar je uitzicht verandert niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Hoe doe je dat?

Lees meer