Vandaag of morgen
Door Gerard van Vliet

Als het even kan stel ik iets uit, zeker als iets minder leuk of lastig is. Bovendien is er genoeg om door afgeleid te worden, toch?

Ik heb bewondering voor mensen met ‘lijstjes’, die ze dan ook nog eens op tijd afwerken. Ik troost me met de gedachte dat in andere onderzoeken de mensen zonder ‘lijstjes’ steeds als ‘uiterst creatief’ worden bestempeld.

Wat ik heb gedaan om toch nog een beetje op tijd te zijn

Zelf ook maar een lijstje gemaakt. Zo ben ik gewend om elke zaterdag het oude lijstje door te nemen en een nieuwe te maken. Een gewoonte die door COVID zwaar de vernieling in is gegaan, omdat ik zo’n lijstje meestal in een café zat te maken. Een latte met tosti of iets lekkers was de basis. Weet je gelijk dat een beloning helpt bij het maken van een lijstje.

In het verleden zijn de goede assistentie van iemand die van lijstjes houdt, en die van mij er zeker bij wilde doen en het gebruik van zichtbaar opgehangen A1 flappen, ook de revue gepasseerd.

De oorzaak van uitstellen is de halve oplossing. Is het faalangst? Is het stress? Is het luiheid?

In mijn geval is het tot een kunst verheven. Last minute ben ik creatiever. Vaak maak ik wel een kladje van wat ik moet doen, hoef het alleen nog maar uit te werken. Maar daar kom ik vervolgens niet aan toe. Behalve als het MOET.

 

Lijstjes helpen niet altijd

Maar welk lijstje je ook maakt of hebt, uitstelgedrag vermijd je er niet mee. Waarom vandaag doen wat ook morgen kan? Om vervolgens jezelf de stress machine in te loodsen, want tegen deadlines opwerken is nooit leuk. Behalve als je creatief bent, dan komt het beste in je boven. Overigens heb ik het woord deadlines al jaren geleden vervangen voor het woord ‘lifelines’. Over positieve psychologie gesproken!

 

Dingen die je kunt uitproberen

Mocht je net als ik last hebben van uitstelgedrag, dan weet je vast ook dat de oplossingen eindeloos zijn. Zeker vanaf de expertkant. Toch zal je zelf de juiste weg moeten te vinden.

Een aantal oplossingen die het proberen waard zijn:

  • Uurtje eerder opstaan en dat uurtje wijden aan de to-do lijst
  • Geen social media bij de hand om je af te leiden
  • Een mooie beloning als je de taak af hebt
  • In competitie gaan en bewijzen dat je sneller/beter bent (nu alleen nog die tegenstander). Bijvoorbeeld door met z’n tweeën -tegelijkertijd- tegen elkaar op werken, elk met je eigen klusjes
  • Kleine stapjes maken, zodat je de smaak te pakken hebt
  • Je steeds weer vooraf realiseren hoe lekker het is als het ‘af’ is
  • De maximale omgeving creëren om je taken te verrichten, dus geen kids om je heen

Vreemde ogen ‘dwingen’

Heb je moeite om de juiste keuzes te maken, praat dan met iemand die het herkent en begrip heeft. Samen een aanpak kiezen die wel voor je werkt en daar symbolisch je handtekening onder zetten want uiteindelijk komt het natuurlijk neer op JOU. En als je een symbool kunt vinden dat je keer op keer confronteert met je uitstelgedrag, heb je een streepje voor. Bijvoorbeeld dat pluchen konijn dat je aanstaart en je daarmee gelijk herinnert aan de gemaakte afspraken met jezelf.

Deel dit bericht

Gerelateerd

Kalm blijven in stressvolle tijden

Kalm blijven in stressvolle tijden

Een langere lockdown; een avondklok; Engelse en Zuid-Afrikaanse virusvarianten… Het is niet vreemd dat veel mensen gespannen zijn. Wat kun je doen om de kalmte te bewaren? Ben Tiggelaar verzamelde een aantal tips uit onderzoek: voor momenten waarop de stress te groot dreigt te worden.

Lees meer