Te is ook niet goed
Door Redactie 111

Gezond leven is goed. Je let op je beweging, op wat je eet, je rust en slaapt voldoende en je vermijdt stress. Kortom: je zorgt goed voor jezelf. Zo kan je niet alleen voorkomen dat je ziek wordt, je voelt je ook beter.

En je houdt maat. Dat wil zeggen dat je best mag genieten van een taartje, een wijntje of een luie dag. Als je maar niet doorslaat.

Het kan ook zijn dat je eigenlijk niets meer mag van jezelf. Voor mensen die ooit ongezond leefden en het roer omgooiden, kan het bijvoorbeeld lastig zijn om ‘maat te houden’ in hun drang naar 100 procent healthy. Ook sportliefhebbers kunnen doorslaan en zichzelf uitputten. Zelfs gezond eten kan een obsessie worden.

Je té druk maken over je gezondheid kan dan juist ongezond zijn. Het levert stress op. En stress, we weten het, dat is een ziekmaker.

Wat zijn mogelijke signalen?

Er zijn een aantal signalen die aangeven dat je misschien een beetje uit balans bent, dat je té veel met je gezondheid bezig bent. We noemen er hier een aantal:

  1. Je voelt je schuldig of zelfs angstig als je iets ‘ongezonds’ hebt gedaan.
  2. Je plant alles zó dat je gezondheidsregime nooit in gevaar komt.
  3. Je labelt alles wat je doet of eet als ‘slecht’ of ‘goed’.
  4. Je sport door met blessures want niet sporten maakt je nerveus.
  5. Je bent voortdurend aan het ‘tellen’ en compenseren.
  6. Je reageert defensief als iemand er iets van zegt.

Hoe kom je weer in balans?

Je gezondheid is een groot goed. Dat je je er druk over maakt, is helemaal niet ‘fout’. Maar, hoe je het aanpakt en ermee omgaat, is wel belangrijk. Hieronder een aantal direct toepasbare tips om er relaxter in te staan en meer in balans te zijn.

  • Vraag jezelf af wat de onderliggende emotie is. Waar ben je bang voor? En hoe erg kan het zijn als je een keer ‘zondigt’? Relativeren dus. En praat erover met iemand. Dat voorkomt dat je jezelf toch weer gelijk gaat geven.. Afbeelding ‘relativeer’
  • Wil je (nóg) gezonder leven? Pak het stap voor stap aan. Door het beetje bij beetje te doen creëer je geleidelijk aan een (nog) betere gezondheid of conditie, die op een uitgebalanceerde en duurzame manier past in je dagelijkse leven. Een leven waarin ook ruimte is voor andere dingen.
  • Denk positief. Straf jezelf niet. Druk werkt doorgaans averechts. Dus laat los en leer jezelf positief te denken. Kijk naar wat goed gaat en focus niet alleen op wat ‘niet’ is. Met wat oefening voelt dat echt beter. Want, the energy flows where the attention goes.

Gerelateerd

Op je paasbest

Op je paasbest

Elk jaar vieren we Pasen. Maar waar ging het eigenlijk over? Waar gaat het nu over? Zoals bij elk feest, speelt samen eten een rol. Geniet ervan. Op een gezonde manier.

Lees meer
High Tech & High Touch

High Tech & High Touch

Digitale technologie, High Tech, is de ruggengraat van 111. Dankzij de 1’tjes en 0’etjes is ‘meten=weten’ mogelijk. Maar dat is niet genoeg. De menselijke aandacht, High Touch, is even belangrijk gebleken.

Lees meer
Ik én wij

Ik én wij

Decennialang ging het over ‘ik’. Met reden. Maar we sloegen door. Nu bewegen we weer richting ‘wij’. Wij zijn van de stroming: IK én WIJ. Ook met reden: het zorgt ervoor dat je gezondheidsreis zijn doel bereikt.

Lees meer