7 makkelijke tips om lekker en gezond te genieten
Door Redactie 111

Met de feestdagen willen we niet ‘gewoon lekker’, maar ‘luxe-lekker’ genieten. Het hoort nu eenmaal bij het ritueel: met de kerstdagen eet je geen hutspot maar haute cuisine. En dat kan ook op een gezonde manier.

 

Ook als je je niet te buiten wilt gaat, kun je volop genieten. Het mag ook best iets meer zijn dan ‘normaal’. De kilo’s vliegen er echt niet alleen rondom de feestdagen aan! Toch kun je veel doen om tijdens deze dagen wat gedoseerd om te gaan met al dat lekkers.

7 Handige en makkelijke tips

  1. Het helpt al als je het uitgebreide eten beperkt tot de feestdagen en de overige dagen zo gewoon mogelijk eet.
  2. Sla geen maaltijden over om een gaatje vrij te houden voor het dessert van de avond. Je gaat hongerig aan tafel en eet juist meer dan je zou willen.
  3. Voor de inkopen is het handig om boodschappenlijstjes te maken en hier niet van af te wijken. Laat je niet verleiden door de kassakoopjes! Je koopt te veel, je eet te veel of je gooit te veel weg (ook niet de bedoeling).
  4. Tijdens de feestdagen wordt er vaak gekozen voor een alcoholische versnapering, wat prima kan natuurlijk, maar drink niet te veel. Drink op elk glas wijn een glas water. Dit zorgt voor vulling, waardoor je minder geneigd bent meer te nemen.
  5. Luister naar je lichaam. Of beter gezegd: anticipeer: als je voelt dat je bijna voldaan bent, stop dan met eten.
  6. Op zich wel een grappige uitdaging om van hutspot een sjiek diner te maken.
  7. Er zijn veel recepten te vinden voor gezonde gerechten. Lekker kan echt gezond zijn.

Presentatie doet veel met de beleving
Het ‘feestelijke’ zit niet alleen in de gerechten zelf maar ook in de vormgeving. Een kunstig gedekte tafel maakt alles nóg lekkerder. Wil je het gerecht extra feestelijk maken, garneer dan met besjes, kruiden of stukjes fruit. Maak er kunstwerkjes van. Je ‘proeft’ het verschil!

En blijf vooral genieten van deze dagen!

Af en toe iets lekkers dat minder gezond is, is echt niet erg. De kunst is om na deze dagen direct weer in je juiste eet- en leefpatroon te komen. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk om een winterwandeling of fietstocht te maken. Desnoods even in je eentje. Of ga wat klusjes doen in huis, richt de woonkamer anders in; alle beweging is goed!

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer
De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar je uitzicht verandert niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Hoe doe je dat?

Lees meer