Laat het vieren niet los
Door Gerard van Vliet

Valt er eigenlijk wel iets te vieren in een Lockdown? Gaan we geen trieste feestdagen tegemoet, met het gemis aan knuffels en familie-warmte? Het wordt anders, dat is zeker. Maar er blijft nog veel over.

Een goed moment om je te realiseren dat er een heleboel mensen zijn die sowieso de feestdagen in eenzaamheid doorbrengen, ook al is er geen Covid.
Een goed moment ook om te kijken of je iets voor die mensen kunt betekenen. Een bloemetje of kaartje doet al wonderen.
Je zult merken dat dat warme gebaar je goed doet op de schaal van dankbaarheid. En daarmee je gezondheid een echte boost geeft. Want dat is het vreemde van die body-mind verbinding. Je hersenen (mind) werken sterk in op je lijf (body). De positieve gevoelens verminderen je stress en versterken zelfs je weerstand.

Dankbaarheid
Dankbaar zijn voor de mooie dingen in het leven is niet alleen aan het einde van het jaar belangrijk. Door kleine dingen te vieren geef je je lijf al een boost. En het mooie is dat de tevredenheid die je voelt niks te maken heeft met geslacht, inkomen of opleiding. Het werkt voor iedereen hetzelfde.
Je die dankbaarheid realiseren is dan ook belangrijk. De reden voor het advies om aan het einde van elke dag je van drie dingen bewust te zijn waar je dankbaar voor mag zijn.

De F’s
Feestdagen zijn een echte opgave als het om je gezondheid gaat. Dat komt met name door de eerste F van Food. We eten te veel en vaak ook nog eens ongezond.
Dat weten helpt al een beetje. Net als praktische trucjes als het vooraf drinken van een glas water (voller gevoel), langzaam eten met liefst kleine hapjes en sowieso niet zoveel op je bord laden.
De belangrijkste F’s missen we mogelijk dit jaar: Family, Friends en FUN. Alle reden om dat te compenseren!

Samen kan ook anders
Echte vreugde en geluk krijgen pas inhoud als je het kunt delen met anderen. In een Lockdown niet makkelijk. Of toch wel?
Een dinertje aan beide kanten van de laptop is niet ideaal, maar blijkt wel heel leuk in de praktijk. Zet eens een Zoom, Skype, Facetime of Whatsapp sessie op.
Dat kan ook met spelletjes die je samen kunt spelen, elk op je eigen plek, maar wel verbonden (Google maar eens!).
Maar ook het sturen van een leuke email, of een ouderwets kaartje zal je goed doen. Net als een compilatie maken van die foto’s waar je normaal niet aan toekomt (Ons 2020), of een anekdote die je deelt. Een vergeet niet die talloze mogelijkheden om een ander een gepast cadeautje te sturen via die vele webshops.

Kerststress
Juist de feestdagen veroorzaken veel stress (bij 7 op de 10 mensen!). Probeer die zoveel mogelijk te vermijden.
Sportschool dicht? Ga dan toch wandelen of fietsen, zeker als het zonnetje schijnt, want de stralen doen je gezondheid goed in deze korte dagen. Maar ook mediteren, spelletjes doen, naar goede muziek luisteren, een geurkaarsje aansteken, een boek lezen of wat binge watchen, helpt. Net als voldoende slaap pakken, ook al is het met dutjes tussendoor.
Heb je een VR bril in huis? Dan is ontsnappen nog makkelijker. Je waant je binnen de kortste keren écht ergens anders. Ben je toch nog een beetje ‘op vakantie’.

Deel dit bericht