Vermoeidheid. Zo kom je eraan … en zo kom je eraf
Door Redactie 111

Heb je al een poos moeite met uit bed komen, word je pas echt wakker na een straffe bak koffie, heb je de hele dag door ‘slaapogen’ en misschien zelfs een ‘kort lontje’ omdat je je moe voelt? Als je er iets tegen wilt doen, is het slim om eens na te gaan waarom je moeier bent dan ‘normaal’.

Waar kàn het aan liggen?

1. Hoe je slaapt

Een open deur maar wel de éérste die open gaat. Gemiddeld hebben mensen 8 uur slaap nodig. Je weet van jezelf precies na hoeveel uur jij uitgeslapen wakker wordt. Een paar nachtjes minder slaapuren is echt niet meteen een probleem. Maar als het langere tijd duurt, of te regelmatig gebeurt, wel. Slaap je minder dan je nodig hebt, dan merk je dat overdag. Je voelt je moe en krijgt moeite om je te concentreren.

Sommige mensen denken dat ze voldoende slapen, maar zijn vaker wakker dan ze denken omdat ze apneu hebben. Je adem stokt dan telkens even, waardoor je automatisch wakker wordt. Daarna dommel je weer in. Maar je kunt er overdag behoorlijk moe en slaperig door zijn.

2. Wat je eet en drinkt en wanneer

Tabak en alcohol zijn slecht voor je nachtrust. En als je alcohol drinkt, drink dan een uur of twee voor je naar bed gaat, geen alcohol meer. Overgewicht speelt ook een rol. Bovendien kan dat tot apneu leiden.

Overigens kunnen kalmerings- en slaapmiddelen in sommige gevallen ook voor slapeloosheid of vermoeidheid zorgen. Je bent dan misschien wel onder zeil, maar de slaapkwaliteit wordt er meestal niet beter van.

Koffie houdt je alert, maar van een overdosis worden sommige koffieleuten juist moe. Stop niet ineens met koffiedrinken, want dan krijg je ontwenningsverschijnselen. Bouw het af door langzamerhand je koffie-, thee-, chocola- en colagebruik te minderen.

Laat, veel en vet eten kan ook voor slechte slaap zorgen, en dus voor vermoeidheid. Verrassend misschien, maar als je te weinig eet is dat ook niet goed voor je slaap.

Vermoeidheid kan ook een teken van vochttekort zijn. Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te werken en af te koelen. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink de hele dag door. Zo’n 1,5 liter per dag.

3. Hoeveel stress je hebt

Als je de hele dag op ‘presteren’ staat, nauwelijks pauzes neemt of zelfs structureel stresshormonen aanmaakt, weet je lichaam niet goed meer te ontspannen. Je slaapt moeilijk in en als je éven wakker wordt gaat je hoofd meteen ‘aan’. Overdag kun je vervelende vermoeidheidsaanvallen hebben. Waar je dan vervolgens niet aan toegeeft, want hop! Doorgaan!

4. Of je genoeg beweegt

Misschien zit je veel. Achter je bureau, tijdens overleggen, in de auto. Drie keer per week een uurtje ‘knallen’ op de tennisbaan bijvoorbeeld, is mooi! Maar dat compenseert het niet. Van bewegen word je moe. Maar, van niet of onvoldoende bewegen word je nog veel moeier. Je lichaam heeft de doorbloeding nodig, je spieren vragen om activiteit, je hoofd klaart ervan op. En je slaapt er beter van. Elke dag minstens 30 minuten wandelen! Met of zonder hond.

5. Er kunnen medische oorzaken zijn

Er kunnen natuurlijk ook medische oorzaken zijn zoals bloedarmoede, trage schildklier, urineweginfectie, diabetes of hartproblemen. Daarnaast speelt leeftijd een rol. Naarmate we ouder worden, verandert onze ‘energie-huishouding’. Vaak ook in relatie tot mogelijke aandoeningen.

Als je zelf al de nodige aanpassingen hebt gedaan en je bent nog steeds moe, dan maak je natuurlijk een afspraak met je huisarts.

Als 111 deelnemer kun hier in de 111Community ook vragen over stellen aan onze artsen.

Gerelateerd

Beweeg jezelf in slaap

Beweeg jezelf in slaap

Het is niet alleen erg vermoeiend als je niet goed slaapt. Het is ook ongezond want het risico op ziektes als obesitas en diabetes verhoogt bij structureel slaaptekort. Wanneer spreek je van een tekort? Hoeveel moet je slapen

Lees meer