Thuiswerken vraagt om nieuwe afspraken
Door Maria Menger

 

De verwachting is dat we ook in de toekomst blijven thuiswerken. Of dit in elk geval meer gaan combineren met werken op kantoor. Wat is er nodig om gezond thuis te werken, niet in de stress te schieten en om een neerwaartse spiraal te voorkomen, of te doorbreken?

Wat was

Zoals het was komt zeer waarschijnlijk niet meer terug. Pas wanneer de vaccinatie werkt, kunnen we onderzoeken hoe we onze werkweek weer gaan invullen. Maar ongetwijfeld zal het thuiswerken hier een onderdeel van blijven.

Het thuiswerken biedt voordelen maar zeker ook nadelen. De nadelen wegen door de corona maatregelen voor velen, en zeker voor de jongeren onder ons, zwaarder dan in het voorjaar van 2020. Maar ik zal het hier ook hebben over de positieve kanten van thuiswerken, in deze tijd van verwondering.

Haal het mooiste eruit

Gebruik deze periode voor het ontwikkelen van een duidelijke visie op de cultuur waarin jij wilt leven en werken. Niet alleen vanuit betrokkenheid maar met de focus op wat jij wilt, vanuit het vergroten van je invloed.
Denk ook aan hoe je huis nu is ingericht en wat je eventueel kunt aanpassen, zeker als het thuiswerken een gegeven blijft. Het moet een aangename plek zijn. En een plek waar werk en privé niet al te veel door elkaar lopen. 

Het lesgeven aan je kinderen naast je werk is ongetwijfeld voor velen een uitdaging. Maar het kan je ook veel brengen. Je krijgt meer zicht op waar je jonge kinderen en pubers mee bezig zijn, wat vinden ze lastig of juist erg leuk. Dat levert regelmatig gesprekken op die je vooraf niet had kunnen bedenken. Je steekt er ongetwijfeld zelf ook nog iets van op en dat geldt ook in de gesprekken met je eventuele partner.

Maak afspraken én laat elkaar vrij

Thuis werken en leren vraagt om een andere aanpak want je zit de hele dag letterlijk in elkaars ‘cirkel’. Bespreek samen (zowel met je werkgever en collega’s als met je gezin) hoe je op een prettige manier met elkaar kunt verkeren.
Stem af op de energie waar dát moment om vraagt. En dat het voor ieder verschillend kan, en mag zijn.
Sta stil bij wat er nodig is om de lat iets lager te leggen waardoor er meer rust ontstaat en je niet al te strikt vast hoeft te houden aan regels die eerder golden.
Maak gezamenlijk realistische en actieve keuzes, passend bij waar nu jullie behoefte ligt. Schrijf deze op een krijt- of planbord in de keuken, zodat jullie dit dagelijks zien en er over in gesprek blijven.
Bevraag elkaar regelmatig op wat mogelijk is en houd je daaraan.

Kortom: zorg dat je (rekening houdend met de beperkingen) samen de regie houdt. Je zult verbaasd zijn over wat dat aan positieve energie gaat geven.

Enkele voordelen:

Geen filerijden, meer eigen regie in wat je doet, met wie en op welk moment; minder last van kantoor politiek; meer ‘qualtity time’ met het gezin; minder afspraken; meer tijd voor bezinning over de invulling van de komende jaren.

Enkele Nadelen:

Gevoel van eenzaamheid; weinig echt contact met anderen; (te) veel beeldbellen; weinig tot geen tijd voor ‘praatje pot’; gemis aan fysiek contact; naast je werk lesgeven; geen goede werkplek en/of de haperende wifi.

Wat ik veel terug hoor is dat het afbouwen en het reflecteren op de dag tijdens de reis naar huis, het meest gemist wordt.

Enkele tips om de overgang bij thuiswerken te markeren:
  • Laat je werkmateriaal op de plek die je als thuiskantoor hebt ingericht
  • Werk je aan de tafel in de kamer of keuken? Zorg dat het materiaal uit het zicht is
  • Stop tijdig met je werk, wacht niet tot iemand roept: ‘Het eten is klaar!’
  • Zet een muziekje op (wat je anders in de auto of trein ook zou doen)
  • Kleed je om
  • Maak een wandeling voor het eten om je hoofd leeg te maken

LeesTIP

Dit is jouw leven van Ernst Bohlmeijer & Monique Hulsbergen. Ervaar de effecten van positieve psychologie. Wat mij hierin aanspreekt is dat het gaat over Levenskunst. Over het loslaten van bepaalde patronen en ruimte maken voor jezelf. De kunst om van het leven te genieten, van wat er is. En hoe je je leven betekenis geeft en verbondenheid ervaart.

MeditatieTIP

Heb je er moeite mee je gedachten los te laten? Ontspan je geest. Maak daar tijd voor.

Besteed 5 minuten per dag aan deze geleide meditatie, gemaakt om je geest te ontspannen.

Maria Menger

Maria Menger

Maria is psycholoog en haar passie is om echt een verschil te maken, voor zowel mens als organisatie. Vitaliteit, een positieve mindset en preventieve zorg zijn belangrijke schakels in haar werkwijze en aanpak.

Gerelateerd

Het succes van 111 zit in het delen

Het succes van 111 zit in het delen

‘Volhouden’ is het moeilijkste deel van de 111 reis. Een nooit eindigende reis naar de best mogelijke persoonlijke gezondheid. Met steeds nieuwe uitdagingen en dan is het mooi als je samen kunt reizen en je reiservaringen kunt delen met elkaar.

Lees meer
Alles grijpt in elkaar

Alles grijpt in elkaar

Er zijn vele verschillende facetten die van invloed zijn op onze gezondheid. Mocht je je afvragen welke voor jou nu het belangrijkst is, dan is het antwoord: allemaal.Zoals je...

Lees meer