Waarom seks belangrijk is voor je gezondheid
Door Redactie 111

Een vrijpartij draagt bij aan een goede gezondheid. Het maakt je soepeler en brengt je metabolisme op gang. Ook krijgt je immuunsysteem er een boost van. Maar er is meer.

Uit een onderzoek van de Harvard Medical School blijkt dat seks een belangrijke bijdrage levert aan onze gezondheid. In een ander onderzoek werden in Wales gedurende 10 jaar 900 mannen gevolgd. Het bleek dat het risico om te overlijden 50% kleiner werd voor de mannen die vaak seks bedreven in vergelijking tot degenen die dat niet vaak deden. In een recenter onderzoek onder mannen én vrouwen (helaas is er nog steeds minder onderzoek gedaan naar vrouwen) blijkt ook dat onze cognitieve functies beter worden. Het geheugen, uitvoerende functies en de verbale uitdrukking verbeteren erdoor.

Goed voor je hart

Regelmatig vrijen, schijnt zelfs goed voor je hart te zijn. Ook verbrand je er calorieën mee en wordt je lichaam er soepeler door. Bovendien is het fijn voor je huid, je geest en je relatie. Genoeg goede redenen dus om tussen de lakens meer te doen dan alleen slapen. Wat overigens na het vrijen ook vaak beter gaat.

Laat het vuur oplaaien

Natuurlijk heeft niet iedereen een partner. Of misschien is de seksdrive behoorlijk gedoofd in een relatie. Natuurlijk is chemie een fundering, zoals de natuur het geregeld heeft. Maar dat vuur blijft helaas niet eeuwig vlammen. Het is een kwestie van telkens het vuur laten oplaaien. Dus als het kan, besteed er aandacht aan. Zet het desnoods in de agenda en maak het gezellig. Het doet ook wonderen voor de intimiteit die je met elkaar deelt. Intimiteit zorgt voor de aanmaak van oxytocine, oftewel het knuffelhormoon. Je komt dichter bij elkaar. Letterlijk maar ook figuurlijk. Doe het daarom zo vaak als mogelijk.

Hoe vaak?

Maar wat is vaak genoeg? Dat ligt helemaal aan jezelf. Het hangt af van je normen en waarden, je leeftijd, je seksdrive, je gezondheid en of je lekker in je vel zit. En, ook belangrijk, of je een partner hebt of niet. Behoefte en de mogelijkheid aan seks worden door talloze factoren bepaald. Dus een echte norm voor hoe vaak je seks ‘moet’ hebben, bestaat niet.

Hulp zoeken

Als jij tevreden bent met de frequentie waarmee je vrijt, dan vrij je vaak genoeg. Als je niet tevreden bent, dan vrij je niet vaak genoeg en wil je er misschien iets aan doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de kwaliteit. Soms is het goed om hulp in te schakelen. Veel stellen bezoeken in dat geval de huisarts en worden doorverwezen naar een seksuoloog. Ook zijn er veel  coachingsmogelijkheden. Zoek samen goed uit wat je wilt. Zo voorkom je teleurstellingen.

Responsmechanisme

Vanzelfsprekend hebben we het over fijne seks waar je beiden van geniet. Daar kunnen remmingen op zitten. Het seksuele responsmechanisme in ons centrale zenuwstelsel bestaat uit twee componenten. Het ene is het seksuele excitatie systeem (SES): dat wat ons prikkelt en opwindt, de ‘aan-knop’. Het andere is het zogenoemde seksuele inhibitie systeem (SIS): dat wat ons remt. Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals piekergedachten of een te volle agenda, maar het kan ook een nare seksuele ervaring zijn. Door je eventuele remmingen te kennen en te herontdekken wat voor jou fijne sensuele prikkels zijn, kun je beter genieten en wordt de seks die je samen hebt, beter.

Als een goed gesprek

Misschien ten overvloede, maar seks hoeft echt niet perse over een orgasme te gaan. De intimiteit is belangrijker. Er ontstaat als het ware een ‘gesprek’ waarin je elkaar goed begrijpt dankzij de aanrakingen, de opwinding en de aandacht die je voor elkaar en jezelf hebt. Een ‘gesprek’ dat je hele lijf en wezen goed doet.

Gerelateerd

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.