De waarheid over je BMI
Door Redactie 111

Waarom laat je je humeur beïnvloeden door een getal op de weegschaal? Als je er elke dag op staat, zie je soms schommelingen in je gewicht van 0,5 tot wel 1 kilo. Combineer je dit met je lengte, dan levert dat dus ook elke dag een andere Body Mass Index (BMI) op. Te veel focus op je gewicht kan frustrerend zijn, maar wat is het alternatief?

Als je toch je gewicht wil meten, is het belangrijk om dit op de juiste manier te doen. Meestal zien mensen die starten met sporten en meer op hun voeding gaan letten, na vier weken nog geen resultaat in hun gewicht. Ze stoppen acuut. 

Staar je niet blind 

Maar BMI is niet meer dan een indicatie of je een gezond gewicht hebt. Het zegt niet alles. Als je bijvoorbeeld veel spiermassa hebt, zal je BMI ook hoger uitvallen. En aan de andere kant kun je met een gezond BMI tóch een verhoogd vetpercentage hebben. 
 

De invloed van vocht 

De schommelingen in je gewicht, hebben alles te maken met vochtschommelingen in je lichaam. Heb je vandaag veel gesport, veel gezweet en heb je het vocht niet goed aangevuld, dan is de kans groot dat je morgen lichter bent. Ga je vanavond uitgebreid uit eten en drink je daarbij een paar wijntjes? Dan ben je waarschijnlijk morgenochtend zwaarder dan vanochtend, vanwege het zout en het vocht dat je daardoor vasthoudt. 

 

Kies een vast weegmoment 

Als je er toch voor kiest om alleen naar je gewicht te kijken, kies dan één vast weegmoment in de week. Doe dit bij voorkeur ‘s ochtends op een nuchtere maag. Zo omzeil je vochtschommelingen en krijg je een minder vertekend beeld van je gewicht. Dit geeft meer rust, dan wanneer je gewicht zo schommelt.  

 

Aankomen en toch afslanken 

Vergeet niet dat je met sporten spiermassa aanmaakt en dat spieren zwaarder zijn dan vet. Daardoor kun je de eerste weken soms hetzelfde blijven wegen en soms zelfs aankomen. Maar niet getreurd, want meer spiermassa zorgt ook voor een snellere verbranding. En daardoor zal je vetpercentage zeker dalen. 

 

Meet je buikomtrek 

Een andere oplossing om je niet blind te staren op gewicht, is meten met een centimeter. Meet één keer in de week of om de week de omtrek van je middel, bovenbenen en bovenarmen. Je zult zien dat de centimeters afnemen, terwijl je weegschaal misschien nog geen resultaat laat zien.

Geloof in jezelf 

En misschien nog belangrijker: Blijf geloven in jezelf. Je bent sowieso hartstikke goed bezig door voldoende te bewegen en gezond te eten. 

 

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer
De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar je uitzicht verandert niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Hoe doe je dat?

Lees meer