De waarheid over gewicht verliezen: de mythes ontkracht
Door Redactie 111

Het valt niet mee om zin van onzin over gewicht verliezen te onderscheiden. Daarom willen we in dit artikel 7 veel voorkomende mythes met je delen. We doen dit met behulp van de kennis van ons medisch team en kijken van daaruit naar onderzoek en wetenschappelijk onderbouwde aanbevelingen.

Maak je niet dik, dun is de mode. Een oud liedje uit 1970 maar het is nog steeds wat we willen. En dat valt niet mee in een samenleving die ons voortdurend verleidt tot veel en vet eten en zo min mogelijk bewegen. De straat is van de auto, er is geen gebouw zonder liften en op iedere hoek van de straat vind je wel een snackbar. Gelukkig verandert er inmiddels ook veel, maar je moet wel de nodige discipline hebben om de verleidingen te kunnen weerstaan. Tenminste…

 

Mythe 1: Met discipline kom je er wel

Natuurlijk spelen doorzettingsvermogen en zelfbeheersing een belangrijke rol, maar vergeet niet dat veel van ons handelen onbewust is. En dan heb je niet zoveel aan discipline. Dat gaat namelijk over het bewust in bedwang houden van je impulsen met het oog op je langere termijn doel. Dat is lastig als je je er niet van bewust bent. OK, dan kun je je er bewust van wórden. Maar dan nog. Je zou het leven mentaal niet volhouden als je constant bij elke beslissing op je wilskracht moet varen. En dan is er nog de invloed (of zelfs de druk) van de omgeving. Het gaat erom dat je breekt met slechte gewoontes (en invloeden) en nieuwe goede gewoontes creëert. Dat vraagt om zelfbeheersing maar ook om tijd. En om veel steun en aandacht van anderen, want het is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd om het puur op wilskracht voor elkaar te krijgen.

 

Mythe 2: Je moet dagelijks zweten in de sportschool

Een extreem trainingsregime is over het algemeen geen goed idee als je je lichaam niet de kans geeft om te herstellen. Rustdagen zijn daarom belangrijk. Daar komt bij dat het blessures op kan leveren als je er niet aan gewend bent. En het kan nadelige invloed op je energieniveau. Je humeur kan er ook onder lijden, zeker als je het eigenlijk niet leuk vindt. ‘Moeten’ duurt dan niet lang.

Trainen is sowieso geen must. Het helpt al heel veel als je dagelijks wandelt, tuiniert, je huis (nog een keer) schoonmaakt of fietst. Als je een paar keer per week nog wat (lichte) krachttraining doet om je spieren op te bouwen, zit je helemaal goed. Bij 111 kijken we hoe dan ook naar wat voor jou mogelijk is en hoe jij winst kunt behalen. Niet alleen t.a.v. je gewicht, maar ook t.a.v de opbouw van je conditie.

Het komt natuurlijk vanuit het ‘minder eten – meer bewegen’ motto. Klinkt logisch maar het is wat kort door de bocht. Er spelen namelijk veel meer factoren mee. Als je bijvoorbeeld een emotie-eter bent, zal je eerst anders met je emoties om moeten gaan.

 

Mythe 3: Honger hebben is goed

Over het algemeen is het waar dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan je verbrandt. Maar ga het aantal calorieën alsjeblieft niet extreem beperken want dat kan je stofwisseling zelfs vertragen, spierverlies veroorzaken en je darmen ontregelen en de kans op het jojo-effect vergroten. Bovendien, en daar hebben we hem weer; je humeur lijdt eronder. Je krijgt er zelfs ongezonde stress van.

Streng diëten is niet de manier want je houdt het niet vol. Bij 85% van de mensen zitten de kilo’s (of meer) er binnen twaalf maanden weer aan. Diëten is dus een korte termijn verhaal.

Doe het dus rustig aan. Voor echt duurzaam (en gezond) gewicht verliezen kun je het aantal calorieën per dag verminderen en vezel- en eiwitrijke producten eten want die zorgen voor een voldaan gevoel terwijl je toch minder calorieën binnenkrijgt.

Mythe 4: Alle koolhydraten en vetten zijn slecht

Koolhydraten zitten in het verdomhoekje, onder andere door de keto-diëten. Maar dat is niet (helemaal) terecht. In een gezond, evenwichtig voedingspatroon horen ook koolhydraten thuis omdat ze een belangrijke bron van energie zijn. Veel koolhydraatrijke voeding bevat ook voedingsvezels die je nodig hebt voor je spijsvertering. Volkorenproducten, groente en fruit en peulvruchten zijn goede leveranciers omdat ze complexe koolhydraten bevatten.

Dat vet altijd slecht is, is ook al zo’n misvatting. Dieetproducten zijn vaak caloriearm omdat het vet eruit is gehaald maar ze bevatten daardoor vaak meer suiker (want als je vet eruit haalt, moet je iets anders toevoegen om het lekker te maken).

Het is wetenschappelijk aangetoond dat vetten essentieel zijn voor de opname van sommige vitamines, de aanmaak van bepaalde hormonen en de cel-functie. Net zoals bij koolhydraten geldt ook hier: je hebt goede en slechte vetten. Pindakaas bevat bijvoorbeeld veel calorieën, maar het is ook rijk aan goede voedingsstoffen en past daarom (met mate) prima in elk dieet.

 

Mythe 5: Gewicht verliezen verloopt in een rechte lijn

Ons gewicht wisselt gedurende de dag. Dus het hangt ervan af wanneer je jezelf weegt, hoeveel vocht je vasthoudt en wat je gegeten hebt. Zelfs over de periode van een week kun je schommelingen zien. Zeker als je aan het experimenteren bent met andere voeding of een beweeg en train schema.

Als je het hele proces over een langere periode bekijkt, zul je daarom pieken en dalen zien – nooit rechte lijn. Laat je dus niet ontmoedigen als de weegschaal na drie dagen nog steeds je streefgewicht niet heeft laten zien.

 

Mythe 6: Dunne mensen zijn gezonder

Er is inderdaad een verband is tussen zwaarlijvigheid en een verhoogd risico op chronische ziektes als diabetes 2 en hartziektes. Er zijn echter veel zwaarlijvige mensen met een heel gezonde stofwisseling en dunne mensen die dat niet hebben. Het maakt nogal wat uit waar het vet zich ophoopt. Als het in de buikstreek zit, rond de organen, is er een sterker verband met stofwisselingsziektes. Vet dat onder het huidoppervlak ophoopt, is eerder een cosmetisch probleem.

Kortom: Zwaarlijvigheid en verschillende chronische ziektes, zoals diabetes 2, staan met elkaar in verband. Maar veel mensen met overgewicht hebben een gezonde stofwisseling en veel dunnen mensen hebben die niet. Je kunt hoe dan ook niet zomaar stellen dat zwaarlijvige mensen ongezonder zijn. Het hangt helemaal af van de persoon.

 

Mythe 7: Van Intermittent Fasting val je af

Intermittent Fasting wil zeggen dat je op bepaalde uren wel en tijdens andere uren niet eet. Val je ervan af? Ja en nee. Het vraagt hoe dan ook om nuancering.

Onderzoek wijst uit dat je niet gegarandeerd gewicht verliest als je aan IF doet. Dat komt door de grote misvatting dat je gedurende de eet-uren alles en veel mag eten. Dat werkt niet. Intermittent Fasting moet hand-in-hand gaan met een gezonde levensstijl: tijdens de eet-uren gebalanceerd en voedzaam (groenten, fruit, eiwitten) eten dus. Er kleven ook gevaren aan IF. Je kunt je behoorlijk gammel voelen. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn dus doe het nooit zonder medisch advies in te winnen! Nog een nadeel: het is moeilijk om de rest van je leven vol te houden. Als je stopt, komen de kilo’s er weer aan.

Ga dus vooral op zoek naar wat voor jou werkt en streef daarbij naar een gezonde levensstijl zonder te veel restricties maar wel met genoeg keuzes. Keuzes die bij jou passen!

 

Bij 111 gebruiken we uitsluitend kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. 

Gerelateerd

Overgewicht of gezond gewicht?

Overgewicht of gezond gewicht?

Een streefgewicht bereiken valt vaak niet mee. Het daarna vasthouden is zo mogelijk nog lastiger. Voor veel mensen betekent het dat zij voortdurend op een negatieve manier bezig zijn met hun gewicht. Dat geeft ongezonde stress. Maar een streefgewicht is iets heel anders is dan een gezond gewicht. Dat is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Lees meer
De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

De waarheid over de invloed van anderen op jouw gewicht

Niemand kan alles alleen, zeker niet als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Jij kiest een andere weg, maar je uitzicht verandert niet. Anderen gaan door met hun eetgewoontes en de eettentjes om de hoek serveren nog steeds frites met mayonaise. Toch is het cruciaal om je omgeving te betrekken. Hoe doe je dat?

Lees meer